Nauka programowania w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie PDF Drukuj Email
wtorek, 27 czerwca 2017 17:58

Od 1 września 2016 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących im. Edwarda Szylki w Ożarowie realizowana jest innowacja programowa „Mały programista – lekcje programowania w edukacji wczesnoszkolnej”.

Obejmuje ona wszystkie klasy od I do III szkoły podstawowej i jest realizowana w ramach lekcji zajęć komputerowych. Główny cel tego przedsięwzięcia to nauka rozwiązywania problemów z różnych dziedzin metodami wywodzącymi się z informatyki (grupowanie, sortowanie, myślenie logiczne i prezentowanie myśli w sposób uporządkowany).

Zajęcia okazały się bardzo atrakcyjne dla uczniów. Dzieci sterowały robotem Dashem za pomocą tabletu, aby np. pozbierać warzywa w ogródku czy odwiedzić największe miasta Polski. Programowały robota w komputerze, uczyły się budować algorytmy realizując kurs on-line, budowały własne roboty-zapaśników i piłkarzy z klocków Lego Mindstroms i programowały je. Uczniowie rozwijali swoje zainteresowania również na zajęciach pozalekcyjnych, podczas których uczyły się m.in. programowania bez komputera, doskonaląc się w precyzyjnym zapisywaniu poleceń i wykonywaniu czynności według ściśle podanego przepisu. Klasy trzecie poznawały język programowania Scratch. Prace dwóch uczniów napisane w tym języku zostały zakwalifikowane do finału wojewódzkiego konkursu „Z Panem Scratchem za pan brat”. Paweł Wabik otrzymał wyróżnienie.

Innowacja spotkała się z dużym zainteresowaniem nie tylko ze strony uczniów, ale też rodziców. Zagadnienia związane z programowaniem i robotyką stały się bliższe dzieciom i bardziej zrozumiałe. Do tej pory programowanie traktowane było jako „wiedza tajemna tylko dla wybranych”. Zajęcia pokazały, że nawet w tak młodym wieku można rozwijać umiejętność logicznego myślenia, aby z sukcesami składać roboty i programować je.

Edyta Kielin-Kowalska

 

Sprawozdanie z realizacji innowacji - prezentacja