Warsztaty Comenius "Three H" w Szwecji Drukuj
środa, 03 listopada 2010 21:22

W dniach 30 września - 3 października 2010 r. w gminie Tranemo w Szwecji odbyło się pierwsze z czterech planowanych spotkań warsztatowych w ramach wielostronnego projektu partnerskiego Comenius "Three H", realizowanego przez Szkołę Podstawową w ZSO im. Edwarda Szylki w Ożarowie. Wzięło w nim udział 20 naucyzcieli z 6 krajów partnerskich: Szwecji, Islandii, Włoch, Niemic, Łotwy i Polski. Naszą szkołę reprezentowali: Milena Budkowska, Daniel Fryziel i Anna Gniaź.

 

Szwedzcy partnerzy stanęli na wysokości zadania jako gospodarze i organizatorzy spotkania. Przede wszystkim udało im się stworzyć przyjazną atmosferę, idealną do zawarcia znajomości, wymiany doświadczeń edukacyjnych i wspólnej pracy nad zadaniami projektu. Wszyscy uczestnicy warsztatów zgodnie przynali, że chociaż spotkali się po raz pierwszy, mają wrażenie, jakby znali się od lat. Każdy ze skrupulatnie zaplanowanych trzech dni okazał się niezapomniany i równie cenny w perspektywie dalszej współpracy.

Pierwszy dzień, a właściwie wieczór, upłynął pod znakiem "przełamywania lodów" pomiędzy reprezentantami szkół partnerskich, którzy znali się wcześniej jedynie z korespondencji. W trakcie powitalnej kolacji mieliśmy okazję posłuchania koncertu fortepianowego jednego z uczniów szkoły w Länghem oraz obejrzenia przedstawienia związanego z kulturą szwedzką, przygotowanego przez uczniów specjalnie na tę okoliczność. Po kolacji nastąpiły prezentacje każdej ze szkół  partnerskich oraz rozmowy w międzynarodowych grupach na temat naszych oczekiwań odnośnie warsztatów i całego projektu.

Kolejny dzień rozpoczął się wizytą w szkolnym ogródku, gdzie mali uczniowie w dumą prezentowali efekt jednego z działań projektu - własną hodowlę słoneczników. Mieliśmy również okazję obserwowania zajęć przyrodniczo-matematycznych na świeżym powietrzu, prowadzonych przez nauczycieli szkoły w Läanghem. Mogliśmy porozmawiać zarówno z nuczycielami jak i z uczniami, którzy choć na początku czuli się skrępowani, to już po chwili uznali nas za przyjaciół i pozwolili nam uczestniczyć w nauce dodawania i odejmowania na ziarenkach słonecznika, klasyfikowaniu owadów czy teatrzyku kukiełkowym. Następnie zwiedzaliśmy budynek szkoły, w którym mieliśmy możliwość praktycznego zapoznania się ze szwedzkim modelem edukacji. Z zainteresowaniem obserwowaliśmy metody i rezultaty pracy z dziećmi, a także sami uczestniczyliśmy w zajęciach, prowadząc aksperymenty z oczyszczaniem wody i wykonując ozdoby z surowców wtórnych. Z budynku szkoły udaliśmy się na edukacyjny spacer "ścieżką zmysłów". Wędrówka wśród jezior i lasów przystrojonych jesienną szatą była okazją do sprawdzenia wrażliwości naszego wzroku, słuchu, dotyku i powonienia przy rozwiązywaniu zadań przygotowanych dla nas przez nauczycieli - gospodarzy. Wieczorem odbyła się tradycyjna szwedzka kolacja, podczas której, smakując specjały tamtejszej kuchni, dzieliliśmy się wrażeniami i spostrzeżeniami z całego dnia.

Trzeciego dnia pobytu w Szwecji zwiedzaliśmy Navet Science Park w Borås - fantastyczne interaktywne muzeum nauki, którego eksponaty w prosty, a zarazem przekonujący sposób uświadamiają rolę ekologii i zrównoważonego rozwoju. Następnie braliśmy udział w lekcji matematyki na świeżym powietrzu. Organizatorzy przygotowali szereg zagadek i zadań matematycznych, a wszyscy uczestnicy warsztatów mieli okazję ponownie wcielić się w rolę uczniów. Współpraca w międzynarodowych grupach i wspólne głowienie się nad rozwiązaniem zadań dostarczyły wszystkim nie lada frajdy. Czas jednak płynął nieubłaganie... Zostało już tylko zwiedzanie średniowiecznego zamku w miejscowości Torpa i pożegnalna kolacja, podczas której nastąpiło podsumowanie i ewaluacja trzydniowych warsztatów. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe certyfikaty i wymieniali się prezentami przywiezionymi ze swoich krajów. Trudno było uwierzyć, że wspólny czas minął tak szybko, a jeszcze trudniej było sie rozstać. Dlatego wymiana wrażeń, snucie planów na przyszłość i rozmowy na temat projektu przeciągnęły się długo poza zaplanowany czas.

Warsztaty w Szwecji były wspaniałym inspirującym doświadczeniem, które długo jeszcze będziemy wspominać z uśmiechem na twarzy. Już dziś wiemy, że dobrze spojrzeć na niektóre sprawy innym okiem. Wiemy również, że niektóre pomysły nauki poprzez działanie i edukacji na świeżym powietrzu zaczerpnięte od naszych szwedzkich partnerów zagoszczą na lekcjach w naszej szkole. Z niecierpliwością czekamy na kolejne warsztaty, które odbędą się w maju przyszłego roku w Islandii, i jesteśmy pewni, że będą równie udane i owocne.

Autorki: Milena Budkowska i Anna Gniaź